Veckotävlingar

På Sollentuna GK har vi veckotävlingar tisdag (seniorer, damer och herrar), onsdag (damer) och torsdag (herrar) för medlemmar med aktivt medlemskap i Sollentuna GK.

TISDAX:  Minnesanteckningar Seniorträff 16 april 2024

Tisdax: Spelas varje tisdag under säsongen om inte annat anges i tävlingsprogrammet.  Tävlingarna är öppna för alla aktiva medlemmar, damer och herrar, som under året fyller 60 år eller mer. Första start normalt 08:00 men kanonstart kan förekomma.

Tävlingsprogram: Seniorernas tävlingsprogram 2024

Spelform: Tävlingen spelas oftast individuellt men även par- och lagtävlingar förekommer.

Anmälan: Anmälan kan ske tom 23:59 söndag kväll via Min Golf (inkl betalning och önskemål). Anmälan kan också ske i receptionen. Startavgiften är 60:-. Alla tävlingar lottas av kansliet och önskemål om tidig/sen start gäller bara för individuellt spel.

Resultat: Fullständig resultatredovisning sker via GIT. Prisfördelning, lagresultat som ej stöds av GIT, ställning i Tisdax Order-of-Merit mm i bifogad logg.

Resultatredovisning Tisdax 2024

Tävlingsledare är Senior & Regelkommittén.

ONSDAX:
Onsdagstävlingen, Onsdax, spelas varje onsdag under säsongen om inte annat anges i tävlingsprogrammet. Tävlingen är öppen för aktiva medlemmar, damer, som under året fyller 22 år eller mer. Spelas eftermiddag. Startavgiften är 60:-. Anmälan via Min Golf eller i receptionen.

Tävlingsledare är Damkommittén.

TORSDAX:

Veckotävling på helgfria torsdagar för herrar med aktivt medlemskap i SoGK 18 år eller äldre.

Torsdax kan spelas antingen som VSOP (Valfri starttid och partner) någon gång under tävlingsdagen eller som lottad tävling under torsdag eftermiddag, normalt med start från 15:00, på hösten blir det gradvis tidigare. Det finns möjlighet att välja tidig eller sen start.

Vid VSOP så hämtas scorekort i shopen i samband med betalning av startavgift.

Vid varje deltävling så samlas poäng i en order of merit som löper över hela säsongen. Poängberäkningen är 20-17-15-13-12……….. 1. Alla tävlingar räknas.

Vid lika resultat så gäller handicapmetoden, därefter matematisk beräkning.

De 50 bästa enligt ovan är kvalificerade för final under förutsättning att vederbörande deltagit i minst fem Torsdax.

Anmälan till den lottade herrgolfen på torsdag eftermiddag sker senast 23:59 på tisdag, lottningen publiceras senast 15:00 på onsdag eftermiddag. Anmälningsavgiften är 60 kr. Normalt brukar en stor del av spelarna stanna kvar efter spel för att äta en gemensam middag och i detalj analysera spelet.

För den som spelar den lottade tävlingen finns möjlighet att delta i en lagtävling, startavgiften 60 kr betalas på plats efter spel och deltagandet är frivilligt.

Tre spelformer:

• Poängbogey varannan vecka från tee 59, en klass.
  • Slagtävling var fjärde vecka från tee 59, en klass.
  • Slaggolf var fjärde vecka, spelaren väljer tee 59 eller 62 oavsett hcp, en klass.

Dock kommer en slagtävling och en poängbogey att spelas från tee 54 (en på våren och en på hösten).

Finalen spelas alltid som en poängbogey.

Tävlingen administreras av herrkommittén i samarbete med kansliet.

Tävlingsledare är Björn Collert, Lena Lundmark